יום רביעי, 24 באפריל 2013

הגשת דוח וכתיבת תקציר


שאלת המחקר: כיצד ישפיעו דרגות PH שונות על צבעם של ירקות ופירות שונים?

השערה: בסלק - הצבע ישתנה בהתאם לרמת ה-PH. בגזר - הצבע לא ישתנה בשום רמת PH. ברימון - הצבע ישתנה, אך לא שינוי דרסטי בהתאם לרמת ה-PH.


כלים וחומרים: כוסות חד פעמיות, מיצוי* של סלק, גזר ורימון, אקונומיקה, סודה לשתייה, מים, מיץ לימון וחומץ.

*מיצוי - פרי ללא קליפתו נכנס למיקרוגל עם מעט מים. מהתהליך יוצא המיצוי של הפרי.

מהלך הניסוי: לוקחים את הסלק וחותכים אותו לחתיכות קטנות. את הסלק מכניסים למיקרוגל עם מעט מים מזוקקים. מה שמתקבל זה מיצוי של סלק. מחלקים את המיצוי שווה בשווה לשש כוסות. לכוס הראשונה מכניסים כף אקונומיקה, לכוס השנייה מכניסים כף סודה לשתייה, לכוס השלישית מכניסים כף מים מזוקקים, לכוס הרביעית מכניסים כף מיץ לימון, לכוס החמישית מכניסים כף חומץ ולכוס השישית לא מכניסים כלום (קבוצת בקרה). חשוב לבודד משתנים לכן הפרי הוא אותו הפרי, כמות המיצוי היא אותה הכמות, וזה בשביל שרמת ה-PH יהיה הדבר היחידי שישפיע.

תוצאות (בקובץ הבא יש טבלה ובה תוצאות הניסוי וגם כן תמונות. תמונות נוספות יעלו בהמשך.


חומר
פרי/ירק
שינה צבע?
אקונומיקה (בסיס)
גזר
לא.

רימון
כן.

סלק
כן.

סודה לשתייה (בסיס)
גזר
לא.

רימון
כן.


סלק
כן.

מים מזוקקים (ניטרלי)
גזר
לא.

רימון
לא.

סלק
לא.
חומץ (חומצה)
גזר
לא.

רימון
לא.

סלק
לא.
מיץ לימון (חומצה)
גזר
לא.

רימון
לא.

סלק
לא.



מסקנות: הירקות עם הפיגמנטים החזקים (סלק ורימון) שינו את צבעם רק כאשר הוסיפו להם בסיס. חומצה לא משנה את צבע הירק.

המלצות לעתיד: לעשות ניסוי על ירקות ופירות עם פיגמנטים חזקים שונים ולהוסיף להם בסיסים בדרגות ph  שונות.

תגובה 1:

  1. 1) כותרת מעניינת אך קשה להבחין על מה בדיוק תפרטו בנושא שלכן. קצרה מדיי.
    2) שאלת החקר ממוקדת ומנוסחת יפה.
    3) שאלות משנה ענייניות לנושא, אך חלק מניסוח השאלות לא כל כך ברור.
    4) יש מידע, אך לא ברור מאיפה לקוחות כל התשובות לשאלות.
    5) מעולה. כתבתן שאלות ענייניות שתכננתן לענות עליהן במשך החקר, והצעתן לבסוף את שאלת החקר הסופית.
    6) בשאלות הנשאלות במהלך החקר והתשובות הנענות עליהן, הניסוח טוב אך לא ברור כל כך מה אתן רוצות לחקור ולשאול בכל סעיף.
    7) לא כתובים מקורות מידע
    8) הבלוג אסטטי אך הייתי ממליצה לשלב עוד קצת תמונות ומקורות מידע מסביב.
    9) ראיתי קישור אחד אך לא היו סרטים או אנימציות בנוסף.
    10) הנושא ברור, ואפשר להבין במה מדובר.
    11) אכן יש בקרה וחזרה על הניסוי מספר פעמים בכל חומר, והתוצאות נראות לעין כראוי.
    12) בחרתן נושא מעניין שכיף לחקור עליו . מצא חן בעיניי השאלות הנשאלות
    13) עליכן להוסיף יותר אנימציות וגאדג'טים מעניינים, סרטונים.. אני ממליצה לשפר את כותרת החקר כדי שיהיה יותר ברור על מה אתן הולכות לחקור .

    -אלמוג אברהם, ט'2-

    השבמחק